رسميا.. الإعلان عن أسماء المرشحين الفائزين في انتخابات مجلس الأمة الكويتي |تفاصيلرسالة سيدة مسنة مقيمة بدار زهرة مصر لوزيرة التضامنالمستشار أحمد الفضالى يسلم درع التميز والإبداع للسفير أحمد أبو زيد في حفل دبلوماسي كبيرمحمود محيي الدين يبرز أهمية الاستثمار في البشر والبنية الأساسية والذكاء الاصطناعيشركة بابل للتنمية العمرانية تطلق حفل افتتاح مركز مبيعات بابل ”Babel Sales Hub”الواحي: عودة العلاقات المصرية التركية سيعود بالنفع على الشعبين ويدعم استقرار منطقة الشرق الأوسطالواحي: قمة العقبة خير دليل على حرص مصر في دعم القضية الفلسطينية ..وفتح حوار مع كل الأطرافالواحي: المصريون كانوا خلف السيسي للحفاظ على أمن واستقرار الوطن وأتمنى له التوفيقدكتور محمود محيي الدين: حرصت على ايلاء أهمية خاصة لملف حشد التمويل العادل للدول النامية للتصدي لأزمة المناخدكتور محمود محيي الدين خلال مشاركته في COP28: دعم مشروعات المنصات الإقليمية هو دعم للدول النامية والاقتصادات الناشئةدكتور محمود محيي الدين خلال مشاركته في COP28: حشد التمويل وبناء القدرات ونقل التكنولوجيا عوامل ضرورية لنجاح الانتقال العادل في مجال الطاقة...دكتور محمود محيي الدين خلال مشاركته في COP28: مبادرة المشروعات الخضراء الذكية تقدم نهجا عمليا رائدا لإيجاد وتطبيق الحلول المناخية والتنموية على...
الجمعة 19 أبريل 2024 03:17 مـ 10 شوال 1445هـ
سبق نيوز
    فن

    بعد موقف عامل النظافة.. ويجز يثير الجدل على ”السوشيال ميديا” وأحمد العوضي يرد

    ويجز
    ويجز

    أثار مطرب الراب ويجز، جدلا كبيرا بسبب منشور له عبر حسابه على موقع الصور إنستجرام، هاجم فيه الفنان أحمد العوضي بعد دعوة الأخير لعامل النظافة الذي تم طرده من إحدى محلات الكشري لتناول العشاء برفقته.

     

    وكتب ويجز عبر “انستجرام”:"لما تعمل حاجة كويسة لحد متبقاش مرائي وتتاجر بقد إيه أنت بتحب تعمل خير، اعمل وارمي البحر.. وبدل ما تاخد نصيبك من الشكر من الناس ربنا يكرمك من فضله.. بقينا في حاجة في منتهى الصورني، وأنا بعمل خير".

     

    الجمهور فسر منشور ويجز على أنه يقصد به أحمد العوضي والذي جاهر بموقفه الإنساني الخير مع عامل النظافة ووفر له وظيفة سائق نقل، لكن ويجز كتب منشورا آخر أعلن فيه أنه لا يقصد أحد بعينه وقال فيه:" أهي دي المشكلة اللي مش بتكلم في حاجة بسببها، أنا مش صاحي عايز أعدل على حد بعينه، ونيتي سليمة".

     

    أحمد العوضي يرد

    من جانبه رد أحمد العوضي في منشور له عبر حسابه على إنستجرام قال فيه: أنا بس طالع اتكلم معاكم علي موقف امبارح الناس اللي بتقول انه دا شو واني صورت الراجل والكلام ده، بالبلدي كدا لو أخوك عنده مشكلة في الشارع أنت بتجيب حقه قدام الناس في المكان اللي اتعمل عليه نمرة فيه مش بتاخده علي جنب وبتجيب له حقه … اللي بينك وبين ربنا الصدقة أنا مورتكش اديته كام ولا عملت له إيه أنا جبرت بخاطره، لأن مَن صار بين الناس جابرًا للخواطر أدركه الله في جوف المخاطر".

     

    التفتيش في النوايا

    وأضاف العوضي:" "الراجل اتكسر قدام الناس، فحقه أطلعه منصور قدام الناس برضو، ده من حقي ودوري لو ربنا مديني شُهرة أني استخدمها ربنا إداني الشهرة لسبب وبستخدمها في السبب اللي يرضي ربنا، ودي حاجة بيني وبين ربنا، أوعى تفتش في النوايا أنت مش قاضي في الأرض".

     

    وتابع: "كل الموضوع أني نزلت بوست لا صورته ولا حاجة لأن أنا راجل ابن شارع، أنا قاعد في الشارع طول عمري، وهفضل في الشارع وهفضل أراضي في خلق الله دي حاجة بيني وبين ربنا".

     

    وأضاف:" "لما قابلت الراجل، قُلت له هناكل أنا وأنت في طبق واحد، لأن كلنا واحد وولاد تسعة أنا مبسطها الدنيا مش كلها اللي أنت شوفته.. أنت أخويا وكلنا ولاد آدم، واللي عملته مش مقصود بيه شو ولا أي حاجة.. اللي أسعد الراجل أنه حس أنه منصور ولقى شغل".

     

    واستطرد: "يا عم قلدني دي حاجة كبيرة أنك تفتح له باب رزق، وأنا ربنا جعلني سبب لوظيفته الجديدة، أنا مش ناقص شهرة، بس بصدر لك حاجة كويسة لو عايز تقلدني قلدني أنك تجبر خاطر الناس، وربنا يقدرنا على فعل الخير".

    ويجز مطرب الراب ويجز تويتات ويجز أحمد العوضي الفن اخبار الفن

    أسعار الذهب

    متوسط سعر الذهب اليوم بالصاغة بالجنيه المصري
    الوحدة والعيار الأسعار بالجنيه المصري
    عيار 24 بيع 2,429 شراء 2,451
    عيار 22 بيع 2,226 شراء 2,247
    عيار 21 بيع 2,125 شراء 2,145
    عيار 18 بيع 1,821 شراء 1,839
    الاونصة بيع 75,529 شراء 76,239
    الجنيه الذهب بيع 17,000 شراء 17,160
    الكيلو بيع 2,428,571 شراء 2,451,429
    سعر الذهب بمحلات الصاغة تختلف بين منطقة وأخرى

    مواقيت الصلاة

    الجمعة 03:17 مـ
    10 شوال 1445 هـ 19 أبريل 2024 م
    مصر
    الفجر 03:52
    الشروق 05:24
    الظهر 11:54
    العصر 15:30
    المغرب 18:25
    العشاء 19:46